Slider kép 1

Gluténmentes, cukormentes, laktózmentes, tejmentes, tojásmentes

ÉTEL HÁZHOZ SZÁLLÍTÁS BUDAPESTEN ÉS KÖRNYÉKÉN!

Cöliákiásoknak (lisztérzékenyeknek), laktózérzékenyeknek, tejallergiásoknak,
tojásallergiásoknak és családtagjaiknak


Szállítási területek

Gluténmentes vacsora

Az egészséges napi étrend, gluténmentes vacsora

A gluténmentes étrendet választóknak érdemes kitartania a gluténmentesség mellett az egész napi táplálkozása során, tehát a vacsora sem tartalmazzon glutént! A gluténmentes vacsora összeállítása nem nehéz, csak érdemes tudni egy két fontos alapszabályt. Akár gluténmentes fogyókúrás vacsorát is összeállíthatunk, ha ismerjük, mely összetevőkre van szüksége a szervezetünknek az éjszakai pihenés során.

Egészséges, gluténmentes vacsora alapanyagok

Nézzük át, milyen alapanyagokat használjunk a gluténmentes vacsorához!

Szárnyasok: csirkemell, pulykamell

Az egyik legjobb fehérjeforrások, fontos jellemzőjük, hogy igen alacsony a zsírtartalmuk, ezért rendkívül egészségesek – még fogyókúrás gluténmentes vacsorákhoz is kiváló választás. Javasolt roston sütni és salátával vagy zöldséggel fogyasztani.

Halak

Egészséges és finom gluténmentes vacsora készíthető a különféle halakból. A halak magas fehérjetartalmú, kiváló zsírsavakat tartalmazó alapanyagok, és alacsony a kalóriatartalmuk. Air fryerben, olaj nélkül sütve kiváló vacsora például zöldséggel.

Igen laktató gluténmentes vacsorát fogyaszthat belőlük.


Saláta

A gluténmentes hideg vacsoák kedvelt alapanyaga a saláta. Rendkívül alacsony kalóriatartalmú, rostot tartalmazó köretként használható. Javasolt mellé hús, vagy hal fogyasztása.

Zöldségek
A brokkoli, karfiol, káposzta (néhány keresztesvirágú zöldség). Magas a rosttartalmuk ezért jól laktatnak, viszont a kalóriatartalmuk alacsony, tehát nem kell félni a hizlaló hatásuktól. Ha valamilyen fehérje forrással, például hallal készítjük el őket, kiváló laktató gluténmentes vacsora készíthető belőlük.

Tojás

A tojásnak szintén magas a fehérjetartalma. A sárgája kalóriadús része a tojásnak a benne található zsírsavak miatt. Ha gyakran használod a tojást a fehérjedús gluténmentes vacsoráidhoz, akkor javasolt minden második-harmadik tojássárgáját kihagyni a vacsorából. Természetesen, ha tojásmentes gluténmentes vacsorát szeretnél, akkor ezt az alapanyagot ki kell hagynod az összetevőid közül.

Túró

A gluténmentes gyors vacsora kiváló alapanyaga a túró! A túrók közül a fogyókúrás gluténmentes vacsoráknál a zsírszegény túrók javasoltak. A túró elsősorban fehérjeforrás, ráadásul a kazein lassan felszívódó fehérje típus, így az éjszaka során folyamatosan el tud látni aminosavakkal.

A gluténmentes vacsorához választható italok


Víz

A legegészségesebb folyadék a tiszta ivóvíz. Természetesen válogathatunk a legkülönfélébb ásványvizekből, ezeknek a szénsavval nem dúsított formái ajánlottak a legtöbb egészséges gluténmentes vacsora receptjében.

Gyümölcslé

A gyümölcslevek döntő többsége eredetüknél fogva gluténmentes, ezért alkalmas a gluténmentes vacsorához. Ha cukor és gluténmentes vacsorát szeretnél, akkor válaszd a hozzáadott cukor nélküli, cukormentes leveket.

Tej

A gluténmentes vacsorához jó választás lehet a tej. Magas a fehérje tartalma, fehérjéi közül a kazein lassabban lebomló. Van azonban, aki tejmentes diétára is szorul, neki természetesen a tejmentes gluténmentes vacsora a megoldás. Tej helyett válasszon például egy finom, nyugtató hatású teát.

Tea

A teafélék is kiváló választások. A kamillatea nyugtató, alvást segítő tea. Finom kiegészítője lehet a gluténmentes vacsorának a zöld tea gyömbérrel, vagy anélkül.

Gluténmentes vacsora ötletek

Az egészséges gluténmentes vacsorát jellemzi, hogy a magas fehérje tartalmú, alacsony energiatartalmú alapanyagokból készülnek, melléjük ajánlott magas rosttartalmú zöldségek fogyasztása.

Lássunk egy heti mintaétrendet gluténmentes vacsorára vágyók számára!

Hétfői gluténmentes vacsora recept: Sült csirke gombával és édesburgonyával

Hozzávalók:

Fél csirkemell filé, 1 csésze gomba, 1 evőkanál metélőhagyma fűszer, 1 evőkanál olíva olaj,1 közepes édesburgonya.

Elkészítése:
Előmelegített sütőben tepsin sütsd meg a csirkemellet, amelynek a tetejére teszed a gombákat, a fűszert, az olajat. Tedd köré a meghámozott, vékony karikákra vágott édesburgonyát.

Keddi gluténmentes vacsora recept: Sült lazac golyó rozmaringos Aiolival (fokhagymás mártással)

Hozzávalók:

2 kg vad lazacfilé, 1 teáskanál tengeri só, 1 teáskanál fekete bors, 1/2 közepes lila hagyma, apróra vágva, 1/2 csésze spenót, apróra vágva, 1/2 piros paprika, kockára vágva, 1/2 sárga pirospaprika kockára vágva, 1 kis jalapeno, kockára vágva, 85g gluténmentes zsemlemorzsa (pl. Fe-Mini Zsemlemorzsa), friss petrezselyem, apróra vágva, dijoni mustár, 1 nagy tojás, 4 evőkanál citromlé, 1-2 evőkanál sriracha szósz, vegán majonéz, 4 teáskanál citromlé, 2 fokhagymagerezd, zúzva + darálva, 1/4 teáskanál tengeri só, 2 ág friss rozmaring, apróra vágva

Elkészítése:

Először melegítse elő a sütőt 200 fokig. A lazacot tengeri sóval + fekete borssal ízesítjük, és egy sütőpapíron (sütőpapírral bélelt tepsin) kb. 20 percig sütjük, vagy amíg elkészül. Ha kész, vedd ki a sütőből, és tedd félre. Közben tegyünk egy nagy tálba hagymát, kaliforniai paprikát, jalapenot, spenótot, zsemlemorzsát, petrezselymet, majonézt, dijoni mustárt, tojást, srirachát és citromlevet. Ezután add hozzá a közben felaprított lazacot, és keverd össze az összes hozzávalót a kezeddel. Kb. 2 evőkanálnyi tésztát kanalazzunk, és kezünkkel formázzuk golyóvá. Sütőpapírral kibélelt tepsire helyezzük. Süssük a lazacgolyókat 15-20 percig, vagy amíg enyhén ropogós és aranybarna lesz. Keverd össze a vegán majonézt, a citromlevet, a fokhagymagerezdeket, a tengeri sót és a rozmaringot egy közepes tálban – ez az aioli. Hűtőbe tesszük az aiolit, amíg tálalunk.

Szerdai gluténmentes vacsora recept: Csirke taco leves

Hozzávalók:

½ evőkanál avokádó vagy kókuszolaj, 1 kis sárga hagyma kockára vágva, 1 kis piros paprika, kockára vágva, 1 kis zöld paprika kockára vágva, 5 gerezd fokhagyma, szétnyomva, 500g csont nélküli, bőr nélküli csirkemell, 1/2 teáskanál só (plusz további ízlés szerint), 1 teáskanál szárított oregánó, 1 teáskanál chipotle por, 1 ek paprika, 2 teáskanál kömény, ¼ tk fekete bors, 40 dkg sült kockákra vágott paradicsom, Ízlés szerint zöld chili, 60 ml friss lime juice, 1l csirkehúsleves

Elkészítése:

Melegíts egy nagy edényt közepesen magas hőfokon. Ha már forró, adjuk hozzá az avokádó- vagy kókuszolajat. Ezután tegyük az edénybe a paprikát, a hagymát és a fokhagymát. 3-4 percig pirítjuk, amíg a hagyma áttetszővé nem válik. Adjuk hozzá a csirkemellet, a konzerv paradicsomot, a zöld chilit, a fűszereket, a lime levét és a csirkehúslevest az edénybe. Keverjük addig, amíg jól össze nem keveredik. Forraljuk fel a levest. Hagyjuk a levest 30 percig párolni, vagy amíg a csirke megpuhul és könnyen felaprítható. Helyezzük a csirkemellet a levesből egy kis tálba. Használj két villát a hús aprításához. Tegyük vissza a csirkét a levesbe, és keverjük addig, amíg jól össze nem keveredik. Tálaljuk a levest friss korianderrel, kockára vágott lilahagymával és friss lime szeletekkel.

 

Csütörtöki gluténmentes vacsora recept: Ráksaláta wrap

Hozzávalók:

1 fej vajsaláta vagy római saláta, 60 ml csirkehúsleves, 1 evőkanál hoisin szósz, ½ evőkanál szójaszósz, 1 teáskanál rizsecet, ¼ tk ázsiai szezámolaj, 1 1/2 teáskanál chilis fokhagymamártás, ½ teáskanál kukoricakeményítő, 1 evőkanál repce- vagy avokádóolaj felosztva, 30 gramm kesudió alig kevesebb, mint ¼ csésze, durvára aprítva, 2,7 kg garnélarák apró kockákra vágva, 1 nagy fokhagymagerezd darálva, 1/2 nagy piros kaliforniai paprika magozva és kockára vágva, 3 zöld hagyma a fehér és a zöld rész szeletelve, apróra vágott koriander, 1 sárgarépa felaprítva vagy vékony csíkokra vágva

Elkészítése:

Szedd a salátát levelekre és tedd félre. Egy kis tálban keverd össze a csirkehúslevest, a hoisin szószt, a szójaszószt, a rizsecetet, a szezámolajat, a chilis fokhagymamártást és a kukoricakeményítőt, majd tedd félre.

Közepes méretű serpenyőben melegíts ½ evőkanál repce- vagy avokádóolajat közepesen magas hőfokon, amíg majdnem füstöl. Hozzáadjuk a garnélarákot, és addig kevergetve pirítjuk, amíg meg nem pirul. Körülbelül 2 perc. Helyezd a garnélarákot egy tányérra, és öntsd ki az összes levet a serpenyőből. Ugyanebben a serpenyőben melegítsd a másik ½ evőkanál olajat közepesen magas hőfokon. Hozzáadjuk a fokhagymát, a paprikát, a zöldhagymát és a sárgarépát. Kevergetve kb. 2 percig puha-ropogósra sütjük. Tedd vissza a garnélarákot a serpenyőbe, és tedd hozzá a kesudiót és a koriandert. Hozzáadjuk a szójaszósz keveréket és addig keverjük, amíg a garnélarák alaposan meg nem fő. Körülbelül 3 perc. Kanalazd a garnélarák keveréket a saláta levelekre.

Pénteki gluténmentes vacsora recept: Karibi gőzölt hal

Hozzávalók:

2 kg hal, megtisztítva és szeletelve, 1 citrom leve, ½ teáskanál fekete bors, 1 teáskanál só, 3 gerezd fokhagyma – 2 szeletelt és 1 zúzott, Körülbelül 15 ág kakukkfű, ½ evőkanál vaj, ½ evőkanál olaj, 2 sárgarépa, vékonyra szeletelve, 1 pirospaprika, vékonyra szeletelve, 1 zöldbors, vékonyra szeletelve, 1 hagyma, vékonyra szeletelve, 1 csípős paprika, a magokat eltávolítjuk, 1 ½ csésze víz

Elkészítése:

A halakat lime-lével, zúzott fokhagymával, fekete borssal, sóval és a kakukkfű felével fűszerezzük és félretesszük. Egy nagy, széles fazékban közepes lángon adjunk hozzá olajat és vajat. Amikor a vaj megolvadt, kb. 5 percig pároljuk sárgarépát, pirospaprikát és zöld borsot, hagymát, amíg meg nem puhul. Adjunk hozzá fokhagymaszeleteket és borsot, és főzzük csak egy-két percig. Vizet adunk hozzá és forraljuk fel. Tegyük a halat az edénybe. Kanalazzunk kevés zöldséget a hal tetejére. Adjuk hozzá a többi kakukkfüvet. Fedjük le az edényt, és vegyünk vissza a tűzből, hogy így pároljuk, majd főzzük 15 percig, amíg a hal elkészül. Vegyük le a tűzről és tálaljuk.


Szombati gluténmentes vacsora recept: Ropogós sült falafel

Hozzávalók:

130g szárított csicseriborsó, 1 éjszakán át vízben áztatva, 1/2 csésze friss petrezselyem, 1/2 közepes hagyma apróra vágva, 3 fokhagymagerezd apróra vágva, 1 teáskanál kömény, 1 teáskanál koriander, 1/4 teáskanál fekete bors, 1 teáskanál só, 1/4 csésze növényi olaj

Elkészítése:

Melegítsd fel a sütőt 200 fokra. Miután a csicseriborsó kiázott, öntsd le róla a vizet és öblítsd át friss vízzel. Add a csicseriborsóhoz a petrezselymet, hagymát, fokhagymát, fűszereket, borsot és sót, majd keverd össze egy konyhai robotgéppel addig, amíg kapsz egy durva, sima állagú keveréket. Készíts 10-12 kis falafel golyót a kezeddel. Közepes serpenyőben melegítsd a növényi olajat a főzőlapon, és tedd bele a falafel golyókat. Süssük a falafel golyókat az olajban két percig mindkét oldalon, egy spatulával gondosan fordítsuk át. Miután elkészült, tedd őket papírral bélelt tepsibe. Miután az összes falafelt megsütöttük a serpenyőben, és beleraktuk a tepsibe, csepegtessük a serpenyőből a maradék olajat a falafelekre, és süssük 20 percig, vagy amíg megbarnult és ropogós volt. Fogyaszd gluténmentes pitával, zöldségekkel, rizzsel.

Vasárnapi gluténmentes vacsora recept: Tőkehal rozmaringos polentával és babbal

Hozzávalók:

1400g tőkehal, 1 teáskanál apróra vágott friss petrezselyem, só és bors, 1/4 csésze száraz polenta, 1/2 csésze alacsony zsírtartalmú tej, 1 evőkanál fenyőmag, 1/2 teáskanál rozmaring, 1/2 csésze főtt zöldbab

Elkészítés:

A tőkehalat petrezselyemmel, sóval és borssal ízesítjük, majd nyolc percig pároljuk. Főzzük meg a polentát tejjel, a csomagon található utasítás szerint, majd szórjuk meg fenyőmaggal és rozmaringgal. Főtt zöldbabbal tálaljuk.

Gyakran ismételt kérdések


Kinek érdemes egészséges gluténmentes vacsorát választani?

Annak, aki gluténérzékeny, vagy gluténintoleráns. Ugyanakkor érdemes beépíteni az egészséges napi étrendbe a megfelelő gluténmentes vacsorát azoknak is, akik az un. „nem cöliákiás glutén érzékenyek” csoportjába tartoznak. Ők azok, akiknél orvosilag nem mutatható ki eltérés, mégis jobban érzik magukat, ha gluténmentes étrendet folytatnak.

Milyen alapanyagokból lehet elkészíteni egy gluténmentes gyors vacsorát?

Aki egészséges vacsorát szeretne, annak általánosságban elmondható, hogy a magas fehérje tartalmú, alacsony energiatartalmú alapanyagokból érdemes választania. Természetesen melléjük javasolt a magas rosttartalmú zöldségek felhasználása.
Kiváló gluténmentes vacsora alapanyagok: szárnyasok, halak, rákok, zöldségek, gyümölcsök, gyümölcslevek és a tejtermékek is.

Összefoglalás

A diétás gluténmentes vacsorák rendkívül népszerűek manapság. A fogyókúrás- és az egészséges étrend alapvető elemei. Fontos, hogy a gluténmentes vacsora megfelelő összetételű és kalóriatartalmú legyen, hiszen szeretnénk megtartani a fittségünket, izomtömegünket, ugyanakkor csökkenteni akarjuk a testzsírarányunkat. Az egészséges gluténmentes vacsora magas fehérje tartalmú, alacsony energiatartalmú és magas rosttartalmú zöldségek felhasználásával készül.

Próbáld ki a cikkben található gluténmentes vacsora recepteket!

Ha nem akarsz bajlódni az elkészítésükkel, akkor pedig rendelj egészséges gluténmentes kész ételt a DRSÉF-től vacsorára!

A DRSÉF étlapján található ÖSSZES ÉTEL GARANTÁLTAN GLUTÉNMENTES!

Gluténmentes vacsora