Slider kép 1

Gluténmentes, cukormentes, laktózmentes, tejmentes, tojásmentes

ÉTEL HÁZHOZ SZÁLLÍTÁS BUDAPESTEN ÉS KÖRNYÉKÉN!

Cöliákiásoknak (lisztérzékenyeknek), laktózérzékenyeknek, tejallergiásoknak,
tojásallergiásoknak és családtagjaiknak


Szállítási területek

Növényi tejek

Növényi tejek ismerete és a jelenlegi fogyasztási szokások


Egy 2019-es online lakossági kutatás (1093 fő) eredményei alapján a felnőtt internetezők 82%-a hallott már a növényi italokról, 29%-a próbálta is valamelyiket, de nem vált fogyasztóvá, 11% fogyasztja őket, de nem heti rendszerességgel, 4%-a pedig heti rendszerességgel fogyaszt valamilyen növényi italt. Ennek a felmérésnek az eredményeit a teljes magyar lakosságra vetítve, ez körülbelül 250 ezer rendszeres, és összesen 900 ezer fogyasztót jelent. A legnagyobb felhasználók a speciális étrendet követők vagy környezettudatos életmódot folytatók, 50%-uk már legalább kóstolt növényi italt.

A kókuszital a legismertebb (75%) és legnagyobb arányban fogyasztott (17%) növényi italfajta, ugyanakkor, ha csak a heti rendszerességű fogyasztást nézzük, akkor a kókusz-, a mandula- és a rizsital fej-fej mellett haladnak, a felnőtt internetezők körülbelül 3-3%-a választja ezeket a termékeket rendszeresen. A szójaital ismertségben vetekszik a rizs-, és a mandulaitallal (66-69%), ugyanakkor felhasználásában elmarad azoktól.

Növényi tejek az egészséges étrendben

A tehéntej a szervezet számára nélkülözhetetlen tápanyagokat tartalmaz: fehérjéket, szénhidrátokat, zsírokat, igen gazdag ásványi anyagokban, például káliumban, kalciumban, magnéziumban, szelénben, valamint vízben és zsírban oldódó vitaminok egyaránt megtalálhatóak benne. A magyar táplálkozási ajánlás szerint naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejterméket javasolt fogyasztani. A tej és tejtermékek kizárását az étrendből csak orvosilag indokolt esetben érdemes megtenni.

A növényi tej készítés

Növényi italok többféle alapanyagból készülhetnek:

· gabonákból: rizs (barna rizs is), zab, tönköly, kamut, köles
· álgabonából: quinoa, hajdina (ezek rizzsel kevertek), amaránt
· száraz-hüvelyesekből: szója, csicseriborsó · olajos magvakból: mandula, dió, mogyoró, kesudió, brazil dió, szezámmag
· pálmaféléből: kókusz
· egyéb növény: pl. kender

Általában a különböző alapanyagokat több órán keresztül vízben áztatják, majd turmixolják és leszűrik, esetlegesen sót, cukrot, növényi olajokat, ízesítő anyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, egyéb adalékanyagokat adnak hozzájuk, így válnak a tejhez hasonló itallá. A legtöbb kereskedelmi mandulaitalt például úgy állítják elő, hogy a magot pörkölik és őrlik, majd nagy mennyiségű vízzel és más összetevőkkel keverik össze, azt követően szűrik. A szűréssel a fehérje- és a rosttartalom nagy része kikerül a végtermékből. Fontos figyelembe venni a növényi italoknál, hogy a készítési mód miatt tápanyag-összetételük különbözik az alapanyagétól.

Makronutriensek a növényi tejekben

Fontos figyelembe venni a növényi tejek étrendbe illesztésénél, hogy fehérje- és aminosavbevitel szempontjából nem megfelelő helyettesítői a tehéntejnek. A legtöbb növényi tej jóval kisebb fehérjetartalommal rendelkezik (kb. 0-1,7 g/100 g) mint a hagyományos tej (3,4 g/100 g), ez alól a szója a kivétel (2,9-3,4 g/100 g).


A 2,8% zsírtartalmú tehéntejhez hasonlítva a növényi tejek többsége alacsonyabb zsírtartalmú. Zsírsavösszetételüket tekintve főként egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaznak és koleszterinmentesek, mely szív- és érrendszeri szempontból kedvezőbb, mint a hagyományos tejben jelenlévő koleszterin és nagyobb telített zsírsavtartalom.
A növényi tejek közül kivételt képez a kókuszital, mely nagyrészt telített zsírsavakat tartalmaz.

A szívre és érrendszerre kedvező hatás szempontjából a szója tej kiemelkedő.
Az amerikai Élelmiszer és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) 46 tanulmány eredményeinek elemzése után napi 25 g szójafehérje elfogyasztását javasolja összkoleszterin-, illetve LDL-koleszterinszint csökkentés céljából.

 A növényi italok szénhidráttartalma változó, ez attól is függ, hogy tartalmaznak-e hozzáadott cukrot vagy sem. Általánosságban elmondható, hogy a gabonákból (rizs, zab) készült fajtáknak akkor is nagyobb a szénhidráttartalma a tehéntejhez képest, ha nem adtak hozzájuk cukrot a felhasznált nyersanyagból származó keményítő miatt. Van olyan rizsital, amelynek deciliterenként 13 g a szénhidráttartalma, miközben a hagyományos tejé 5 g körüli. A mandula-, kókusz- vagy szójaitalnak hozzáadott cukor nélkül minimális szénhidráttartalmuk van. A tejhelyettesítők energiatartalma általánosságban kisebb, mint a 2,8 %-os hagyományos tejé, de például a rizsitalok között találunk olyan fajtákat, amelynek akár még több is lehet.

Fogyókúrás étrendbe energiatartalmuk figyelembevételével ezek a növényi italok beilleszthetőek.

Miket adnak még hozzá a növényi tejekhez

Bár sok növényi tej dúsítva van (de nem mind!) kalciummal és különböző vitaminokkal, abból a célból, hogy a tehéntejhez hasonló tápanyag-összetételt érjenek el, ezen mikrotápanyagok biológiai hozzáférhetősége bizonytalan.

A gyártók a kalcium pótlására leggyakrabban trikalcium-foszfátot, kalcium-karbonátot és Lithothamnion algából nyert kivonatot szoktak használni. A Lithothamnion egy mészmoszatok rendjébe tartozó alga, mely porózus szerkezetének köszönhetően a tengerben lévő kalciumot jelentős mennyiségben képes megkötni. Általában 120 mg kalcium található a dúsított italok egy deciliterében.
Magnéziummal dúsított termék is van már a boltok polcain (egy adagban, 250 ml-ben a napi ajánlott mennyiség 29%-a található).
A vitaminok közül általában D-, A- ,E-, B2-, B12-vitamint használnak dúsításra a gyártók.

 A dúsított termékeket mindig alaposan rázzuk fel fogyasztás előtt, hiszen a hozzájuk adott anyagok kiülepedhetnek a csomagolóanyagra.

Az élelmiszercímkéken gyakran találkozhatunk laikusok számára talán ijesztően hangzó kifejezésekkel, mint stabilizátorok, emulgeálószerek, különböző gumik. Ezek az élelmiszerek megfelelő állományát kialakító adalékanyagok főleg növények szerkezeti anyagaiból készülnek, tehát jelentős részük természetes.
A guargumit, egy növényből, a guarbab (Cyamopsis tetragonolobus) magjaiban található táplálószövetből (endospermium) állítják elő. A megfelelő konzisztencia (állag) kialakítására használják. Az ember számára gyakorlatilag emészthetetlen, ezért rostforrás.
 A szentjánoskenyérlisztet is használják állományjavításra, stabilizátorként, melyet a mediterrán térségben élő szentjánoskenyérfa magjából (Ceratonia siliqua L.) állítanak elő.
Ma már kaphatóak olyan növényi alapú italok (kókusz, mandula, rizs) is, amelyek gyümölcssűrítménnyel ízesítettek, hozzáadott cukrot nem tartalmaznak, édesítésüket stevia növény kivonattal oldották meg, melyekbe dúsításra terméktől függően magnéziumot vagy B3-, B5-, B6-, E-vitamint is használnak.



Növényi tejek szerepe tejallergiában

A tejfehérje-allergiások számára az egyetlen kezelési módszer a tejfehérjementes étrend. A tej és tejtermékek tápanyagtartalma egyetlen élelmiszerrel sem pótolható teljesen, de konyhatechnológiai helyettesítése megvalósítható különböző növényi alapú termékekkel. A növényi italok tejfehérjementesek. Tejfehérje-allergia esetén az étrend összeállításában dietetikus szakember tanácsát szükséges kérni, hiszen figyelemmel kell lenni a tej és tejtermékek tápanyagtartalmának, mint például a teljes értékű fehérje, kalcium, D-vitamin más forrásokból történő biztosítására. A növényi tejek étrendbe illesztésénél vegyük figyelembe a különböző fajták meglehetősen eltérő tápanyagtartalmát.
Nagy különbségek észlelhetők ízben és konyhatechnológiai tulajdonságaikat tekintve is a különböző tejhelyettesítők között. Sós jellegű ételekhez inkább a semlegesebb ízű fajtákat érdemes választani, mint például a rizs-, zab- vagy szójatejet, édesekhez pedig jól passzolhat a mandula, kókusz vagy mogyoró alapú ital.
Tejfehérje-allergia fennállása esetén gyakran előfordul egyidejűleg szójaallergia is, így ilyen esetekben szójatejjel sem helyettesíthető a hagyományos tej.
Tejcukor intolerancia esetén az étrendet úgy állítjuk össze, hogy annak laktóz tartalma ne haladja meg a még tolerálható mennyiséget, amely egyénenként különböző. A változatosság jegyében laktózintolerancia esetén az egyén étrendjébe is beilleszthetőek a növényitejek, hiszen azok eredendően laktózmentesek.

Cukorbetegek és a növényi tej fogyasztás

A cukorbetegek diétájában a növényi italok is helyet kaphatnak, melyek közül előnyösebbek lehetnek a kisebb szénhidráttartalmúak, mint például a mandulatej, melynek elhanyagolható (0-0,3 g /100 g) vagy a kókusztej (0-1,3 g) melynek adott terméktől függően szintén minimális a szénhidráttartalma.
Legyünk figyelemmel a növényi tej választásánál annak szénhidráttartalmára, például a rizs- vagy zabtej nagyobb szénhidráttartalommal rendelkezik, mint a hagyományos tej. A kókusztejbe gyakran tesznek rizst is, így az emeli a termék szénhidráttartalmát. A növényi tejek közül sem ajánlottak a hozzáadott cukrot tartalmazó fajták, ezért mindig olvassuk el figyelmesen az élelmiszercímke tápértékre és összetevőkre vonatkozó részét. Ma már kaphatóak alternatív édesítővel (stevia) készült növényi tejek is, melyek fogyaszthatóak például cukorbetegségben, főként, ha valaki a cukrozott változatokhoz hasonló édesebb ízt preferálja.

Növényi tej készítő gépek

A hazai kínálatot áttekintve látható, hogy bár aránylag kevés márka van jelen a belföldi piacon, azonban az különböző termékek sajátosságaira tekintettel mindenki megtalálhatja a számára ideális gépet. Amennyiben nem vágyunk sok extra funkcióra, hanem megelégszünk a növényi italok és krémlevesek készítésére alkalmas programmal, úgy a Biovita-19 lehet a legelőnyösebb választás. A Vegital Silver Digital növényi ital- és leveskészítővel viszont 9 különböző programot futtathatunk le, és a növényi iteje, krémlevesek mellett akár darabos leveseket, lekvárokat, vagy bébiételeket is főzhetünk vele.
Néhány ismertebb típus: Biovita-19, Vegital Baby Treddy, Vegital Rainbow Grey, Vegan Milker, MIDZU növényi tejkészítő, Biovita vegastar.

Gyakran ismételt kérdések

 

Mik azok a növényi tejek?


A hétköznapi szóhasználattal növényi tejek különböző alapanyagból (rizs, zab, tönköly, kamut, köles, quinoa, hajdina, szója, csicseriborsó, mandula, dió, mogyoró, kesudió, brazil dió, szezámmag, kókusz) készített növényi italok. A legtöbb tejhelyettesítő úgy készül, hogy valamilyen növényi élelmiszert beáztatnak vízbe, majd leszűrik, ez pedig, egy zavaros fehér folyadékot fog eredményezni, mely hasonlít a hagyományos tejre.

Egészséges-e a növényi tejek fogyasztása?

Mind az egészségesek, mind a különböző okok miatt tejet nem fogyasztható egyének étrendjébe is beilleszthetőek a növényitejek.

Minden növényi tej egyforma?

Nem, minden növényi tej más. Más alapanyagokból készülnek, más a fehérjetartalmuk, szénhidrát összetételük és a zsírösszetételben is különböznek.
Ezen kívül a növényi tejeket különböző ásványi anyagokkal, vitaminokkal dúsítják. A dúsított termékeket mindig alaposan rázzuk fel fogyasztás előtt, hiszen a hozzájuk adott anyagok kiülepedhetnek a csomagolóanyagra.
A legtöbb áruházlánban kaphatóak. Így keressen rá a neten: Lidl növényi tej,
aldi növényi tej, auchan növényi tej, barista növényi tej, bio szójatej, alpro növényi tej stb.

Hogyan lehet növényi tejet készíteni?

Általában a különböző alapanyagokat több órán keresztül vízben áztatják, majd turmixolják és leszűrik, esetlegesen sót, cukrot, növényi olajokat, ízesítő anyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, egyéb adalékanyagokat adnak hozzájuk, így válnak a tejhez hasonló itallá. A legtöbb kereskedelmi mandulaitalt például úgy állítják elő, hogy a magot pörkölik és őrlik, majd nagy mennyiségű vízzel és más összetevőkkel keverik össze, azt követően szűrik. A szűréssel a fehérje- és a rosttartalom nagy része kikerül a végtermékből.

Összefoglalás

 

A növényi alapú tejhelyettesítő italok népszerűvé váltak az elmúlt években. A magyar lakosság 3-5 százaléka rendszeres növényi tej fogyasztó lehet.


A kókuszital a legismertebb (75%) és legnagyobb arányban fogyasztott (17%) növényi italfajta. ugyanakkor, népszerű a kókusz-, a mandula- és a rizsitej is. A szójaital ismertségben vetekszik a rizs-, és a mandulaitallal (66-69%), ugyanakkor felhasználásában elmarad azoktól.

A növényi italokat, növényi tejeket mind az egészségesek, mind a különböző okok miatt tejet nem fogyasztható egyének étrendjébe is beilleszthetőek.

Növényi tejet könnyedén készíthetünk magunknak is, ehhez segítenek a növényi italkészítő, vagy növényi tejkészítő gépek, amelyek Magyarországon is széles választékban elérhetők.

Forrásként használtuk többek között a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének hírlevelét mdosz


A D R S É F ételei tejmentesek, alapanyagaik között nem szerepelnek tej- és tejszármazékok. Ezeket növényi tejjel és növényi sajtokkal pótoltak.


Rendelj tejmentes ételeket a D R S É F -től! ÉTELRENDELÉSHEZ kattints ide!

Látogass el Face Book és Instagram oldalunkra is!

Növényi tejek